Aan de hand van situaties uit de praktijk licht ik graag onderwerpen uit die voor veel meer mensen van toepassing zijn. Zeker in de wereld van hoogbegaafden is er nog zoveel kennis te delen die hen verder helpen in de persoonlijke ontwikkeling.

Ik richt me graag op psycho educatie om zelfkennis en zelfontwikkeling te stimuleren. Om zoveel mogelijk hb’ers te leren hoe ze meer rust in hun hoofd creëren en hun talenten gaan gebruiken. Niet persé om de wereld mooier te maken, maar om zelf blij en gelukkiger te zijn.

Leerdoelen
Gister nam ik met mijn cliënte haar leerdoelen door. Zoals het ontwikkelen van meer focus en volgehouden aandacht. Van een afstand bekeken, zou je kunnen zeggen dat die twee toch best op elkaar lijken, danwel misschien zelfs hetzelfde zijn?

Inschalen
In haar geval, en bij vele andere hoogbegaafden aan mijn tafel, blijkt dit juist niet het geval te zijn.
Met het inschalen van focus op een schaal van 0-10 waarbij 0 niets en 10 veel focus is gaf ze aan dat ze van 0-10 heen en weer schiet. Als ze er eenmaal in zit, zit ze er ook echt helemaal in = 10. Maar soms hoeft er dan maar íets te gebeuren en haar aandacht is weg = 0.

Wat is focus en volgehouden aandacht?
Focus is iets waar je speciale aandacht aan geeft. Je aandacht sterk op één punt richten.
Volgehouden aandacht is je aandacht voor een bepaalde tijd kunnen blijven richten op een taak of project. Ook wel: concentratie.

Vaardigheden los van elkaar zien
Door deze twee vaardigheden uit elkaar te trekken kreeg ze nieuw inzicht in haar brein. Ze is dus wel degelijk in staat te focussen, alleen heeft ze moeite haar aandacht te blijven richten op die focus als er in haar omgeving iets gebeurt. Er ontstond direct meer waardering voor haar focus vermogen!

Waar gaat het mis?
Vervolgens zijn we gaan kijken naar volgehouden aandacht. Hoe werkt dat bij haar en waar raakt ze door afgeleid? We ontdekten dat zij op momenten heerlijk in flow kan werken als zij vanuit haar eigen waarden en normen werkt, we noemen dat haar interne referentiekader. En daarbij let op zichzelf, haar tempo, haar manier, de aandacht bij zichzelf heeft in wat ze denkt, doet, voelt. Ze is dus met haar volle aandacht bij zichzelf en haar werk. Tot zover gaat het dus prima en zit ze in haar ideale modus: de flow modus.

Feedback plus
Zodra er iemand feedback geeft op haar werk kunnen er twee dingen gebeuren. Bij de één blijft ze in haar flow modus, omdat de manier van feedback geven past bij die van haar. Het is een aanvulling op hoe zij zelf naar haar werk kijkt, er zit geen direct of indirect oordeel in, het wordt haar vrijgelaten of ze de feedback toe wil passen. Ze schakelt even met haar aandacht naar de ander, en schakelt ook weer terug naar zichzelf en gaat door met waar ze mee bezig was.

Feedback min
De andere manier van feedback geven past totaal niet bij haar. Het overschrijft haar beeld van haar werk, ze ervaart een oordeel en ze voelt druk van de feedbackgever om vooral toe te passen wat hij zegt. De trigger is aan! De trigger haalt haar uit de flow modus. Er is duidelijk ruis ontstaan in haar hoofd, er moet nu nagedacht worden over de interactie, de analyticus blijft als het even tegenzit wel een paar dagen bezig met de situatie. Of langer…

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid voor de trigger?
Een snelle reactie hierop is: “Hij haalt mij uit mijn concentratie”. De vraag mag eerder zijn: “Hóe haalt hij je uit je concentratie?”. Je kunt lang volhouden dat hij of zij dit bij jou doet, maar bottom line is: jij bent degene die uit de concentratie stapt, danwel ervoor kiest dit toe te laten.
Je ziet dan niet dat dit een eigen onvermogen is, of je voelt ‘m wel ergens, maar weet niet hoe je hier door heen kunt breken. Samen reflecteren op zulke interacties geeft inzicht in waar jij je nog verder in kunt ontwikkelen.

Als je altijd doet wat je altijd al deed, zul je altijd krijgen wat je altijd al kreeg…

Ander gedrag oefenen
Ze heeft voor zichzelf besloten dat zij ander gedrag gaat oefenen. Feedback durven vragen in plaats van erop wachten. En als ze de feedback als vervelend ervaart, haar grenzen danwel voorwaarden aangeven. Haar doel is nu zoveel en zo vaak mogelijk in flow modus te zijn. Met het oefenen van het andere gedrag, zal haar dat lukken ook!

Over de schrijfster

admin Maaike

Coach voor pleasers en aanpassers

Wil je iets delen nav dit blog?

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}