Burn-out
Jij mag er gewoon zijn!

Burn-out?
  • Slecht slapen
  • Piekeren
  • Emotioneel
  • Kort lontje
  • Hoofd doet het niet
  • Midden in een zin je verhaal kwijt
  • Raar in je lijf voelen
  • Oververmoeid voelen als iemand iets van je wil
  • Ergens naar op weg zijn en plots niet meer weten waarheen...
In een burn-out zitten of erop af stevenen is een (heel) bizarre gewaarwording.

Je voelt je naar, raar, niet jezelf, emotioneel, om alles kunnen huilen of uitvallen, je hebt weinig/geen grip op jezelf en probeert je hoofd als het ware boven water te houden: maar doorgaans doet dat hoofd het niet meer zo. Je bent wellicht al bij de huisarts geweest, of probeert daar juist weg te blijven.. In welke fase je ook zit, het zit niet lekker en je weet dat je 'iets' dient te doen.


Kick-start

Inmiddels heb ik al heel wat mensen weer op weg geholpen. Het proces kan, afhankelijk van de fase waarin je zit, moeizaam zijn, maar met (eindelijk) hulp en weten dat iemand zelf ook burn-out heeft gehad, kom je langzaam weer bij zinnen.

In de basis is een burn-out hebben een manier van jouw hoofd, hart en lijf om te zeggen: we kunnen het niet meer aan. Er moet iets veranderen. Ongeacht de oorzaak, is het nu tijd om te beseffen dat je jezelf te lang verwaarloosd hebt en nu moet je eerst flink uitrusten (maar dan ook echt!) en een gezonde relatie met je grenzen leren opbouwen: je grenzen voelen, erkennen en ernaar handelen.

Ik pretendeer niet te zeggen dat je in 8 sessies je burn-out te boven komt. Wel dat je weer een kick-start geeft aan jezelf: burn-out is bij uitstek hét moment om je leven en jezelf eens goed onder de loep te nemen. Wat ging of is er mis, wat wil ik misschien anders waar ik te weinig tijd aan besteedde. Of wat deed ik te lang wat teveel energie kostte. En vaak ligt er een thema onder waarmee je kunt herstellen: (het gebrek aan) grenzen. Die pakken we aan.

Schaamte en schuldig voelen over je burn-out

Het is niet ongewoon om je te schamen en/of schuldig te voelen over het feit dat je in een burn-out terecht bent gekomen. Als je het mij vraagt is dat zelfs een belangrijke reden dat burn-out zo lang duurt qua herstel. Het zorgt ervoor dat je in eerste instantie gaat proberen er in je eentje uit te komen. Iets wat je voor je burn-out waarschijnlijk ook al heel lang deed....? 

Als je stappen wilt zetten is het juist goed, maar wel doodeng waarschijnlijk, om te delen waar je je over schaamt of schuldig over voelt. Het oordeel van een ander kan veel lichter zijn dan jouw eigen oordeel, maar kan zelfs ook helemaal afwezig zijn. Jouw innerlijke criticus is namelijk volledig betrokken bij jouw wel en wee, zeker in een burn-out. Bewustzijn dat jouw criticus je wil beschermen tegen externe afwijzing, zorgt voor interne afwijzing. Dat voelt misschien krom, maar het is zijn grootste en belangrijkste taak: jou beschermen tegen de afwijzing van anderen. Nu je dit weet, kun je voorzichtig juist die anderen erbij betrekken en er hopelijk achterkomen dat het oordeel er niet is of dat het zachter is dan je (criticus) had gedacht... Ondanks die enorme innerlijke drempel van schaamte of schuldgevoelens aan jezelf, toegeven dat het mis is, is enorm Krachtig. Het is en voelt dan nog steeds K**, maar stap je over die drempel dan gun je jezelf in iedergeval de kans om te gaan herstellen.


Trajecten

Ik heb geen standaard burn-out programma, iedereen die binnenkomt is anders, voelt zich anders en gaat anders met z'n burn-out om. We kijken naar hoe jij het doet en wat jij nodig hebt om te herstellen én wat nodig is om in de toekomst niet weer in een volgende burn-out te belanden. Grenzen, grenzen, grenzen. Maar eerst ook: uitrusten, bijkomen en weer wat leren ontspannen zo goed en zo kwaad als dat gaat.

Er zijn 3 coachtrajecten waaruit je kunt kiezen. De tarieven vind je hier. Het gaat om 7 of 10 of 16 sessies. Met burn-out raad ik je het liefst het langste traject aan. Puur omdat een burn-out niet zomaar ontstaan is. Al veel langer is er iets, waardoor je jouw grenzen onvoldoende bewaakt. Een langer traject is kostbaarder, dus starten met 7 en daarna verder kijken kan ook. Dan is de basis voor het ontwikkelen van een gezonde omgang met jouw grenzen in iedergeval al wel gelegd.


Herstel TIP voor burn-out

Een tip voor iedereen die in een burn-out zit: ga wandelen, hardlopen of fietsen. Of bak taarten, kleur platen in of ga breien. Sleur jezelf wanneer het lukt van de bank of uit bed. Hoe moeilijk ook, I know. Je brein is namelijk ook overbelast geraakt en die heeft het letterlijk nodig om te resetten. Je brein heeft jou nodig*. Lopen brengt je brein ook tot rust op den duur. Probeer elke dag een half uur of langer op pad te gaan. Stel een bestemming vast, of juist helemaal niet. Ga gewoon wandelen. Zet de ene voor de andere voet. Je brein gaat er heel blij mee zijn en dit bevordert jouw herstel. 

* En is het in je eentje saai of gewoon zwaar om op te staan van de bank?
Regel een wandelbuddy of meerdere. Maak een app groep aan met potentiële wandelaars, zodat er altijd wel iemand is die met je mee wil. Het is niet alleen het wandelen zelf wat goed is voor je lijf en je brein, maar het contact met anderen ook. Het van je af praten, kan ook net zijn wat je nodig hebt.


Wacht niet te lang

Wacht niet te lang met hulp inschakelen. (Ik hoor je al denken, pfffff.... jaaaahaaaa...). Het is zonde om door te jakkeren, omdat het de duur van je herstel niet ten goede komt. Hoe eerder je toch aan het belletje trekt.... hoe eerder je uit deze bizarre toestand kunt klimmen. De shit in je leven... is de beste mest voor je toekomst 🙂   (luister de podcast).

Ik heb destijds pas hulp ingeschakeld nadat een neef van me erop aandrong naar de huisarts te gaan. Had ie dat niet gedaan, dan was ik waarschijnlijk nog een tijdje langer blijven denken dat ik er er zelf uit moest komen. Het gevoel van falen loslaten in de eerste periode was al een proces op zichzelf (zoals je las in het stukje over schaamte en schuldgevoel).

Voel goed bij jezelf of je niet al te ver en te lang over je grenzen heen bent, bezoek je huisarts of ga bij goede vrienden te rade. Ook als burn-out nog helemaal niet im frage is, maar je je wel overspannen voelt, kan het zijn dat je te weinig grenzen aangeeft en te weinig nee zegt. Ook dan is coaching heel fijn.


Intake eenvoudig regelen

Benieuwd of we een klik hebben? Boek meteen je intake in via mijn online agenda. En zie je zo snel geen gaatje in de agenda, maar wil je vanwege je emotionele staat liefst snel al langskomen of even een half uurtje bellen? Bel of app me even, dan kijk ik wat ik voor je kan doen: 06 42150722

Mis geen Updates! Schrijf je in -->